Blogs

|

9 sep. 2021

Genus tegen eenzaamheid binnen zorginstellingen

Genus tegen eenzaamheid binnen zorginstellingen

Olga Patijn, voedings- en gezondheidsonderzoeker bij het Louis Bolk Instituut, deed in het najaar 2020 een pilotstudie naar de impact van beeldbellen op het gevoel van eenzaamheid in de tijden van lockdown. Binnen de zorginstanties Pennemes en het Mennistenerf in Zaandam implementeerde zij 11 exemplaren van Genus. Zo onderzocht Olga 3 maanden lang de bevorderende factoren en barrières rondom het gebruik van Genus ter vermindering van eenzaamheid onder ouderen.

Eenzaamheid door Corona

De zorgorganisaties Pennemes en het Mennistenerf concludeerden tijdens de eerste en tweede lockdown dat er veel eenzaamheid was onder hun bewoners. Familie en vrienden mochten door de strenge maatregelen niet op bezoek komen en koffie drinken in de gezamenlijke ruimte met andere bewoners was ook niet toegestaan. Hierdoor brachten de bewoners dag in dag uit op hun kamer door. Hier wilden Pennemes en het Mennistenerf iets aan en doen en zo ontstond het idee om een pilotstudie uit te voeren met beeldbellen. Beeldbellen via WhatsApp of Skype bleek geen optie voor deze doelgroep. Voor deze doelgroep bestond er alleen een kans van slagen wanneer de pilotstudie werd uitgevoerd met een toegankelijk apparaat ontworpen voor ouderen. En zo nam Genus plaats in de twee zorginstellingen.

De pilot

In overleg met de zorg maakte Olga een selectie van 11 bewoners die in aanmerking kwamen voor de pilotstudie. Al deze 11 bewoners waren wilsbekwaam en hebben familieleden die niet direct in de buurt wonen, waardoor ze hen ontzettend missen. Voorafgaand aan de pilot zijn de 11 bewoners geïnterviewd over hun huidige ervaring met smartphone of laptop. Uit deze interviews bleek dat veel bewoners wel over een smartphone of tablet beschikken, maar niet weten hoe ze deze moeten gebruiken. Wanneer Olga samen met Marie-Christine, distributeur van Genus Care, het idee voor beeldbellen benoemt volgen vaak de volgende reacties: “Ik ben niet technisch”, “Ze kunnen me toch gewoon bellen?” en “Ik zie de meerwaarde er niet van in”. Deze afhoudende houding slaat snel om, wanneer Olga en Marie-Christine een demo geven aan de bewoners en hun kinderen. Deze demo begon niet met het uitleggen van de functies. De demo begon meteen met beeldbellen. Van tevoren regelden Olga en Marie-Christine dat er een kind of kleinkind klaar zat voor het beeldbellen, waardoor de bewoners werden verrast “Ach kijk nou toch. Dat is mijn kleinkind, wat leuk!” En ineens was daar de interesse.

Belangrijkste conclusies onderzoek

Gedurende de pilot kwam Olga geregeld langs bij de bewoners om hen te interviewen en te observeren in hun ervaring met Genus. “Toen ik vertelde dat het de laatste meting vroegen ze vaak geschrokken of ik de lijst kwam weghalen” vertelt Olga lachend. Er kan dus geconcludeerd worden dat de bewoners gesteld waren geraakt op Genus. Het belangrijkste voordeel van Genus dat uit het onderzoek naar voren is gekomen, is dat ouderen het gevoel hebben weer mee te doen in hun familienetwerk. Door deze laagdrempelige manier van technologie zijn ouderen volledig onderdeel van de familie. Waar zij voorheen foto’s in de familie groepsapp mistten, ontvangen zij deze nu op hun Genus fotolijst. Echter, uit het onderzoek blijkt dat er wel voorwaarden aan het succes van Genus verbonden zijn. Zo moeten ouderen minstens om de dag een foto ontvangen. Op basis van deze feedback is er een pushmelding voor de Genus app ontwikkeld, elke week ontvangen familie en vrienden een melding met hoeveel foto’s er zijn verstuurd. “Het onderzoek van Olga heeft ons tot nieuwe inzichten gebracht, waardoor wij Genus weer verder hebben kunnen optimaliseren. Hier zijn wij ontzettend blij mee”, aldus Marie-Christine, distributeur Genus Care.

Oneindige mogelijkheden

Dat de verbindende kant van Genus een succes is onder de bewoners, is veelbelovend. De volgende stap in het proces is het betrekken van de zorg. “Stel je voor dat ouderen straks ook met hun diëtist, fysiotherapeut of huisarts kunnen beeldbellen, dat scheelt een hoop bezoekjes” zegt Olga. Daarnaast zijn de sensoren die Genus bevat een uitkomst voor het zorgpersoneel. Deze sensoren meten verschillende aspecten zoals onder andere beweging, temperatuur en luchtvochtigheid, waardoor zorgpersoneel op afstand inzicht heeft in het welzijn van de cliënt. Volgens Olga zijn de mogelijkheden van Genus binnen de zorg oneindig: “Genus kan ons tot nieuwe inzichten brengen. Denk bijvoorbeeld aan verbanden tussen beweging en de kans op ziektes als Parkinson of Reuma.” Deze ontwikkelingen zullen de druk op zorg doen verminderen. Maar om deze ontwikkelingen daadwerkelijk plaats te laten vinden, blijven pilot studies zoals deze zeer belangrijk en leerzaam.

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van Genus binnen jouw zorginstelling? Neem dan contact op met Marie-Christine Vierhout, Genus Care Nederland, mc@genuscare.nl of 085 - 303 26 89.

Dit onderzoek is uitgevoerd door het Louis Bolk Instituut in samenwerking met de zorgorganisaties Pennemes en Het Mennistenerf en Genus Care, gefinancierd door de ZonMw vanuit de COVID-19 regeling ‘Wetenschap in de praktijk’


Onze partners:

Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om u de beste ervaring te bieden op onze website. Onder ‘instellingen wijzigen’ leest u meer over welke cookies wij gebruiken. Wilt u weten hoe Genus Care in omgaat met persoonsgegevens, lees dan ons Privacy Statement.

Noodzakelijke cookies

Wij plaatsen noodzakelijke cookies om te zorgen dat de basisfuncties van onze website goed werken. Functionele cookies zorgen ervoor dat u de website op de juiste manier kan bekijken en gebruiken. Ze onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen zoals taal. Deze cookies hebben zeer weinig invloed op uw privacy en plaatsen wij daarom altijd.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Privacy overzicht

Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

Marketing cookies

We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.

Ingeschakeld Uitgeschakeld