Blogs

|

20 okt. 2022

Interview met Marjan van den Brink, een tevreden Genus gebruikster

Marjan van den Brink is mantelzorger van haar vader van 92 jaar. Ze komt regelmatig bij hem over de vloer, doet de boodschappen en regelt van alles voor hem. Hij woont alleen in een appartementencomplex waar ook thuiszorg beschikbaar is. Marjan is regelmatig in Frankrijk en vindt het dan wel fijn om het contact met haar vader te onderhouden vanaf daar. Haar vader heeft steeds meer zorg nodig . Hij doet nog best veel dingen zelfstandig zoals eten bereiden in de magnetron, zelf aankleden en wassen maar hij wordt nu wel 2x in de week gedoucht door de thuiszorg. Zij zitten intern in het senioren appartementencomplex waar hij woont. Haar vader wandelt zelf nog 2x per dag met de rollator en dan komt hij mensen tegen om lekker te kletsen. Als dat niet meer kan, wordt dat wel een probleem voor hem. Voor zijn leeftijd doet hij eigenlijk nog best veel. Hij is net opgenomen geweest in het ziekenhuis voor een blaasontsteking en dat neemt dan weer even af maar hij is nog herstellende. In het appartementencomplex waar hij woont is ook een ruimte met hometrainers, hij probeert ook nog 1x per dag op de hometrainer te gaan.

Lees het hele interview met Marjan hieronder:

Kunt u zich eens voorstellen, wie bent u?

Mijn naam is Marjan van den Brink, ik ben mantelzorger van mijn vader en ik kom regelmatig bij hem over de vloer, ik doe de boodschappen en regel van alles voor hem. Mijn vader is inmiddels al 92 jaar, woont alleen in een appartementencomplex waar ook thuiszorg beschikbaar is. Ik ben regelmatig in Frankrijk en vind het dan wel fijn als ik toch contact kan onderhouden met mijn vader.

Vertel eens iets over uw rol als mantelzorger voor uw vader? Heeft hij veel zorg nodig?

Ik regel van alles voor mijn vader. Hij is 92 en hij heeft steeds meer zorg nodig. Hij doet nog best veel dingen zelfstandig zoals eten bereiden in de magnetron, zelf aankleden en wassen maar hij wordt nu wel 2x in de week gedoucht door de thuiszorg. Zij zitten intern in het senioren appartementencomplex waar hij woont. Mijn vader wandelt zelf nog 2x per dag met de rollator en dan komt hij mensen tegen om lekker te kletsen. Als dat niet meer kan wordt dat wel een probleem voor hem. Voor zijn leeftijd doet hij eigenlijk nog best veel. Hij is net opgenomen geweest in het ziekenhuis voor een blaasontsteking en dat neemt dan weer even af maar hij is nog herstellende. In het appartementen complex waar hij woont is ook een ruimte met hometrainers, hij probeert ook nog 1x per dag op de hometrainer te gaan.

Hoe bent u in aanraking gekomen met Genus?

Ik kreeg een berichtje van Innoforte dat er een onderzoek kwam over beeldbellen, dat is via de huisarts gegaan. Mijn vader was daarvoor geselecteerd en ik heb dat eerst even overlegd met mijn vader. Ik ben bij hem langs gegaan en hij snapte eerst niet helemaal goed wat het was. Maar bij de plaatsing van de fotolijst werd hij zo enthousiast. Hij zag direct de foto’s op de lijst voorbij komen en dat vond hij meteen heel erg leuk. Tijdens mijn vakantie had ik er een paar achter elkaar gestuurd en dat was net iets te veel. Dan klikt hij er op eentje en de rest blijft dan op de achtergrond hangen. Ik stuur ze nu vaak per 1 tegelijk , dat is voor hem beter te behappen. Dat zal per persoon anders zijn maar voor mijn vader werkt 1 foto per keer beter.

Was u direct enthousiast over het project/de pilot met Genus?

Ja ik was eigenlijk meteen heel erg enthousiast. Hiervoor stuurde ik tijdens vakantie via de Ipad foto’s maar het lukte mijn vader niet zo heel goed meer om de foto’s via de mail te openen. En nu via Genus is het veel eenvoudiger, dit kan hij prima bedienen. Ook het beeldbellen deed ik eerst via de IPad maar daar waren ook meer handelingen voor nodig en dat is via Genus echt veel eenvoudiger. Met de IPad omgaan werd gewoon steeds minder goed te doen voor mijn vader en dan ook nog al die kleine knopjes.

Hoe heeft u de plaatsing van Genus ervaren, hoe verliep de plaatsing?

De Genus fotolijst werd bij mijn vader geplaatst en ik verbaasde me over de eenvoud van het product. Alles was zo makkelijk te bedienen. Er volgde een uitgebreide uitleg en we konden al onze vragen stellen, de Genus medewerker was heel toegankelijk. Mijn vader moest in eerste instantie nog even wennen, hij stelde mij in het begin nog wel vragen. We hebben de lijst wel verplaatst naar een andere plek waar hij er wat makkelijker op kan kijken. Inmiddels kan mijn vader prima uit de voeten met Genus en is hij net zo enthousiast.

Wat was uw eerste ervaring met Genus? Hoe was het eerste gebruik?

We hebben er meteen diverse foto’s opgezet van kinderen en kleinkinderen, dat is het leukste. We laten ze ook rouleren op de fotolijst, zo ziet mijn vader elke keer een andere foto. Ik heb met mijn smartphone ook foto’s gemaakt uit fotoboeken van vroeger en daarna naar Genus verstuurd, zo ziet mijn vader ook allemaal foto’s van zijn ouders en 8 broers en zussen voorbij komen in de slideshow op Genus. Dat was een regelrecht succes! Zo worden oude foto’s ineens digitaal en kan mijn vader er dagelijks naar kijken. Alleen zijn jongste zus en hij leven nog en dan is het helemaal mooi om al je broers, zussen en ouders voorbij te zien komen op de fotolijst. Het haalt mooie herinneringen op en dat doet hem zo goed.

Een heel mooi moment was dat mijn vader me emotioneel belde en zei: ik zie gewoon mijn moeder op de fotolijst! Dat was zo’n prachtig moment.

Kunt u meer vertellen over hoe uw vader omgaat met Genus?

Het gaat heel goed, hij kan goed de foto’s aannemen en ook de beeldbelgesprekken gaan prima. Hij vindt het makkelijk in gebruik. Beeldbellen gaat nu soms wat lastiger omdat hij wat dover wordt.

Ik stuur elke keer een andere foto want die afwisseling vindt hij leuk en altijd 1 foto tegelijk. Als ik bij hem ben dan klik ik de foto’s op de achtergrond weg, dat zijn de foto’s die hij niet gezien heeft of niet geaccepteerd heeft. Zo houd ik de lijst ook netjes en geordend. Ook check ik altijd even hoe lang geleden hij naar de foto’s heeft gekeken.

Kunt u iets vertellen over uw familie, zijn er meer kinderen/kleinkinderen? Maken zij ook gebruik van Genus en hoe bevalt dat?

Mijn broer maakt er ook gebruik van en 1 kleinkind. Ik ben wel degene die het meeste foto’s stuurt en ook beeldbelt. Ik heb 2 pubers van 14 en 15 en die vinden het geweldig om even door beeld te lopen met beeldbellen. De reactie van mijn vader is dan altijd geweldig, hij ziet ze even, ze zeggen gedag en daar geniet hij van.

Wat is uw ervaring met de fotolijst, graag hoor ik de pluspunten maar ook de verbeterpunten

Het zou leuk zijn om een video te kunnen delen via Genus. Ik heb begrepen dat dat in ontwikkeling is dus dat is mooi. Ik maak vaak filmpjes van de kinderen bij bijvoorbeeld sportwedstrijden en dat is dan leuk om te delen. Verder heb ik eigenlijk niet iets wat anders moet. De contactknop gebruikt hij niet, die heeft hij via de thuiszorg.

Kunt u eens een leuke voorbeeld geven over uw ervaring met Genus?

Ik vind het altijd heel erg leuk om de foto’s uit te kiezen om ze vervolgens naar de Genus fotolijst te sturen. Ik vind het zo’n leuke verrassing voor mijn vader. Vooral dat hij zijn oude gezinssamenstelling kon zien met zijn vader, moeder en broers en zussen. Dat hij daar speciaal voor belde en dat het hem emotioneerde deed me heel veel. En dat het zo makkelijk is om gewoon met je smartphone oude foto’s uit fotoboeken te fotograferen en zo digitaal te maken, echt een uitkomst!

Misschien komt er weer een tijd met Corona. Kunt u zich voorstellen dat er ook beeldzorg geleverd kan worden met Genus naast de reguliere zorg die uw vader ontvangt?

Dat is zeker mogelijk, visite is altijd leuker natuurlijk maar we moeten hier misschien wel naar toe. Het kan een heel goede ontwikkeling zijn want ook bij mijn vader is er soms een tekort aan thuiszorgmedewerkers. Door beeldzorg hebben thuiszorgmedewerkers weer meer tijd om fysiek langs te gaan. Bij die fysieke bezoekjes kan dan bijvoorbeeld doofheid beter vast gesteld worden.

Maakt u ook gebruik van de sensor informatie van Genus?

Ik kijk er zeker wel naar, ik vind het heel handig. Van de zomer was het natuurlijk heel erg warm en dan keek ik regelmatig naar de temperatuur. Ik wilde niet dat het te heet zou zijn in mijn vader’s appartement. Zo kon ik dat op afstand goed inzien.

Ook kijk ik naar zijn dagritme, het geeft toch een goed beeld van zijn welzijn.

Wat is uw algemene oordeel over Genus?

Ik vind het een heel makkelijk te gebruiken apparaat en het is heel fijn om op afstand een oogje in het zeil te kunnen houden. Sociaal gezien is het geweldig, via de foto’s op de lijst komt je familie echt dichterbij. Als ik bij mijn vader ben kijk ik ook altijd samen even naar welke foto’s er zijn en wat we allemaal gedaan hebben in de loop der tijd. Herinneringen ophalen, daar genieten we samen echt van.

Beeldbellen is ook ideaal, even elkaar zien en zien hoe zijn toestand is geeft een hoop rust.

Wij zijn dus erg blij met de Genus fotolijst!

Onze partners:

Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om u de beste ervaring te bieden op onze website. Onder ‘instellingen wijzigen’ leest u meer over welke cookies wij gebruiken. Wilt u weten hoe Genus Care in omgaat met persoonsgegevens, lees dan ons Privacy Statement.

Noodzakelijke cookies

Wij plaatsen noodzakelijke cookies om te zorgen dat de basisfuncties van onze website goed werken. Functionele cookies zorgen ervoor dat u de website op de juiste manier kan bekijken en gebruiken. Ze onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen zoals taal. Deze cookies hebben zeer weinig invloed op uw privacy en plaatsen wij daarom altijd.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Privacy overzicht

Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

Marketing cookies

We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.

Ingeschakeld Uitgeschakeld