Blogs

|

28 mrt. 2022

Ervaring van GET-lab met het Genus Home Care System

Bij het GET-lab kwam de vraag binnen om het Genus Home Care System uit te proberen ter ondersteuning in het dagelijks leven bij een senior met lichte dementie. Ik, Fleur de Boer, ben hier mee aan de slag gegaan en deel graag mijn ervaringen en tips.

Van tevoren heb ik goed onderzoek gedaan naar de technologie en de technologie zelf uitgeprobeerd. Dit gaf mij meer zelfvertrouwen, omdat ik veel over het product wist en vragen kon beantwoorden.

Ik ben het bezoek gestart met een kop koffie en eerst even een gezellig praatje, om mevrouw gerust te stellen en kennis te maken met elkaar. Haar zoon was hier ook bij aanwezig. Ik heb kort uitgelegd waarom ik er was en ben toen over het Genus Home Care System gaan vertellen. Hierbij heb ik verteld dat het systeem bestaat uit een slimme digitale fotolijst met unieke sensoren en een bijbehorende app en dat mensen ook kunnen beeldbellen.

Na de uitleg hebben we geoefend. We hebben via de telefoon een foto gestuurd en deze op de Genus Care gezet. Eerst heb ik dit via mijn telefoon gedaan om te laten zien hoe dit moest, daarna hebben de gebruikers het zelf gedaan om hier mee te oefenen. Ook het beeldbellen hebben we op deze manier geoefend.
Tijdens het proberen ging het redelijk goed, ook doordat de knoppen die worden gebruikt duidelijke kleuren als groen en rood hebben. Hierdoor is het makkelijker te herkennen waar je op moet klikken.
Desondanks gaf mevrouw in eerste instantie aan dat ze het niet snapte en dat ze "het toch wel zal vergeten". Hierdoor heb ik er extra aandacht aan besteed en wist ik dat ik nog duidelijker moest zijn.
Toch zag ik dat ze al vaak het goede knopje kon vinden om de foto te bekijken en af en toe moest lachen. Daarnaast heb ik gezien dat het oefenen helpt om beter te begrijpen hoe alles werkt. Niet alleen voor de gebruiker van de Genus Care, maar ook de gebruiker van de app.

Herhalen van de handelingen werkt dus prima en is dus aan te raden.

Als laatste had ik nog een korte gebruiksaanwijzing gemaakt als mevrouw niet meer weet waar de knoppen voor bedoeld zijn. Het familielid gaat aan de andere familieleden het gebruik van de Genus Care uitleggen.

Ik vond het heel prettig dat er een familielid van mevrouw bij was om mevrouw gerust te stellen en te ondersteunen tijdens de uitleg.
Maar het viel mij wel op dat het voor mevrouw erg verwarrend was als ik aan het familielid over de app vertelde. Ze vroeg soms of zij daar ook iets mee moest doen. Dan zeiden we dat dat niet hoeft, maar het is wel een extra prikkel. Mijn advies is dat je dat beter kunt scheiden.

Mevrouw was uiteindelijk erg blij met haar Genus Care en kon na mijn bezoek er goed mee overweg. Ook de zoon van mevrouw was enthousiast en ervaarde het als een waardevolle aanvulling in het contact met zijn moeder.

Onze partners:

Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om u de beste ervaring te bieden op onze website. Onder ‘instellingen wijzigen’ leest u meer over welke cookies wij gebruiken. Wilt u weten hoe Genus Care in omgaat met persoonsgegevens, lees dan ons Privacy Statement.

Noodzakelijke cookies

Wij plaatsen noodzakelijke cookies om te zorgen dat de basisfuncties van onze website goed werken. Functionele cookies zorgen ervoor dat u de website op de juiste manier kan bekijken en gebruiken. Ze onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen zoals taal. Deze cookies hebben zeer weinig invloed op uw privacy en plaatsen wij daarom altijd.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Privacy overzicht

Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

Marketing cookies

We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.

Ingeschakeld Uitgeschakeld